چه عواملی باعث فروش یک فیلم می شنوند؟

حداقل ۷ مؤلفه را در تحلیل فضای اکران در نظر می‌گیرند که به اختصار 7p نامیده می‌شود: محصول، قیمت، کانال توزیع،‌ افراد خدمات دهنده، فرآیندهای توزیع آثار، کمپین‌های تبلیغات و روابط عمومی و فضای فیزیکی.

هادی اسماعیلی معاون توزیع سازمان سینمایی سوره پیرامون جدیدترین معضلات وضعیت اکران در سال ۱۴۰۱ و راهکارهایی برای حل فیلم‌هایی در صف اکران مانده است، به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: با نگاهی تک‌بعدی به این مسئله باید گفت به دلیل صف اکران بیش از ۸۰ اثر سینمایی به نقل از خود مدیران وزارت ارشاد، امسال اکران سختی برای اغلب فیلم‌ها پیش‌رو خواهیم داشت، اما به اعتقاد بنده اصلا تحلیل وضعیت اکران در سینما به این شکل خطاست.

او با اشاره به اینکه در همه جای دنیا حداقل ۷ مؤلفه را در تحلیل فضای اکران در نظر می‌گیرند، افزود: محصول (product)، قیمت‌گذاری، قیمت (price)، کانال توزیع (place)، افراد خدمات دهنده (people)، فرآیندهای توزیع آثار (process)، کمپین‌های تبلیغات و روابط عمومی (promotion) و فضای فیزیکی (physical)، که آثار یا محصول یکی از پارامترهاست و به 7p معروف است. درست است که خود اثر در ارائه خدمات، موثرترین و شرط لازم برای اکران است اما الباقی پارامترها نیز شرط کافی برای اکران در همه جای دنیاست.

* چه ژانرهایی بفروش هستند؟

اسماعیلی در ادامه این بحث اضافه کرد: محصولات یا آثار قطعاً مهمترین مؤلفه ارائه خدمات اکران در همه جای دنیاست و می‌بینیم در شرایط فعلی اینکه چه آثاری و با چه ترکیبی اکران شوند، مهمترین تصمیم مسئولین مرتبط برای رونق گرفتن دوباره سینماست. برای مثال ترکیب کمدی، اجتماعی، دفاع مقدس، کودک و… احتمالا اثری فزاینده در فروش خواهد داشت و چراغ سینماها را روشن نگه می‌دارد. قاعدتاً با توجه به شرایط موجود سینماداران می‌توانند بیشترین نقش را در انتخاب این ترکیب با توجه به شناختی که از مخاطب فعلی سینما دارند، داشته باشند که اساسا حضور دو فرد اصلی در ترکیب شورای صنفی از آنها دلیل این مهم است. در معیارهای دیگر شاید موضوع قیمت‌گذاری از نظر بنده یکی دیگر از موضوعات مهم فعلی سینمای ماست. داشتن قیمت‌های پویا بنابر مناطق جغرافیایی، درجه سالن ها، روزهای اکران و … قطع به یقین در حضور مخاطبین علی الخصوص خانواده‌ها در سینما بسیار موثر است.

او با اشاره به اهمیت فضای فیزیکی سینماها افزود: یکی دیگر از معیارهای مهم در اکران در همه جای دنیا فضای فیزیکی سینماهاست، تقریباً در همه جای دنیا سینماها به مجتمع‌های چندمنظوره سرگرمی‌محور تبدیل شده‌اند. ناوگان سینمایی کشور به شدت با مشکل کارکرد و جذابیت علی‌الخصوص برای خانواده‌ها مواجه است و این موضوع مستلزم یک تصمیم راهبردی مخصوصاً در حاکمیت است که تا حد معقول در حمایت و جهت‌دهی درست به این موضوع در شکلی منطقی و خارج از فضای سهم‌خواهی ورود داشته باشد.

معاون توزیع سازمان سینمایی سوره با اشاره به نقش مهم نیروی انسانی و مشکلات عدم توجه به این موضوع بیان کرد: اما موضوع مهم دیگر در اکران نیروهای انسانی است. مشکلاتی از قبیل حقوق و دستمزد پایین، ساعات کار زیاد، عدم توسعه مهارت‌های مورد نیاز، فقدان به روز رسانی مهارت‌ها مخصوصا در خدمت‌رسانی بهینه و… باعث شده تا نیروهای مرتبط با اکران علی‌الخصوص در سینماها به شکل مناسبی در این سال‌ها مدیریت نشده و توسعه مناسب جهت استفاده از این سرمایه‌ها شکل نگیرد.

وی ادامه داد: پنجمین معیار و یکی دیگر از مهمترین معیارهای اکران در همه جای دنیا تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. اتفاقی که در همه جای دنیا معمولا برعهده پخش‌کننده‌ها و در هماهنگی صاحبان آثار است. در ایران با توجه به اینکه بعضا شاهد ورود حاکمیتی در موضوع اکران هستیم، به اعتقاد بنده حمایت‌هایی از این جنس نیز به اقتضای ساختارهای فرهنگی کشور شکل گیرد. بنابراین لزوم یک اتفاق یکپارچه جهت هم‌افزایی تبلیغاتی در ارکان رسانه‌داری مثل صداوسیما، شهرداری‌ها، وزارت ارشاد و… ناگزیر بوده و علاوه بر طراحی‌های درست خود صاحبان آثار – که متاسفانه در حال حاضر در سینما بسیار تکراری و نخ‌نما شده – این اتفاق نیز جزء واجبات اکران است.

این مدیر سینمایی با اشاره به رکن دیگر بیان داشت: ششمین مؤلفه موثر در اکران، فرآیند اکران یک اثر است که باز بسیار کوته‌نگری است که آن‌را فقط در موعد اکران و حتی محدود به یک معاونت در ارشاد دید. فرآیند اکران یک فیلم باید از زمان پیش‌تولید آن برنامه‌ریزی و حتی اجرایی شود و اتفاقات جدی در این فرآیند از ابتدا شکل گیرد. برای مثال اگر دولت قصد اکران موفق یک اثر را دارد، باید در تمامی فرآیندهای مرتبط با تولید و توزیع، جشنواره‌ها و حتی افراد مرتبط با آن حساسیت و دقت لازم را داشته باشد و این موضوع برای بخش خصوصی هم یک اتفاق جدی و مهم است.

* مافیای سینما چگونه شکل می‌گیرد؟

اسماعیلی با اشاره به هفتمین مؤلفه موثر در این فضا افزود: در نهایت کانال توزیع در اکران هم موضوعی است که اگر فقط پخش‌کننده‌ها و سالن‌های سینمایی را در این موضوع با اهمیت فرض کنیم، آسیب‌شناسی مرتبط با آنها خود نیاز به بحث مفصلی دارد. برای مثال در دنیا و حتی در ایران سینماداران با توسعه به سمت عقب و کمپانی‌های فیلم‌سازی با توسعه به سمت جلو، اساساً کسب‌و‌کار پخش‌کنندگی به تنهایی را از گردونه صنعت سینما خارج کرده‌اند و این خود نوعی آسیب و انحصار با شکل‌گیری برخی به اصطلاح مافیای سینما به ضرر فیلمسازان و سینماداران مستقل می‌تواند باشد که درست یا غلط بودن این موضوع هم جای بحث مفصلی دارد. نهایتاً این تحلیل هفتگانه حداقل کاری است که باید در اکوسیستم سینما در بخش اکران انجام شود و بعد در مورد این موضوع مهم علی الخصوص در شرایط حساس سینما تصمیم‌گیری کرد.

معاون توزیع سازمان سینمایی سوره در پاسخ به این سوال که لزوم اصلاح و تغییر آیین نامه‌ها و سیاست های کلی اکران در سینمای ایران چیست، عنوان کرد: اقتضائات موجود در سینمای امروز ایران باعث تغییرات اساسی در روند صنعت شده و شاید نیاز به یک شیفت پارادایم اساسی در سینما و به ویژه در اکران داریم. برای مثال تغییرات جدی فناورانه در نحوه نمایش آثار مثل اکران آنلاین، مشکلات اقتصادی مردم، مباحث اجتماعی و فرهنگی، تفاوت راهبردهای فرهنگی دولت فعلی با دولت پیشین و… همه مواردی است که لزوم تغییر در سیاست‌ها را منطقی و معقول می‌کند. همچنین ورود بالادستی و راهبردی با همفکری بازیگران اساسی صنعت از عناصر لازم برای این فضاست.

15 نظر برای "چه عواملی باعث فروش یک فیلم می شنوند؟" ارسال شده
  1. Very instructive and fantastic bodily structure of subject matter, now that’s user friendly (:.

  2. Yay google is my world beater assisted me to find this outstanding site! .

  3. Yay google is my world beater helped me to find this outstanding internet site! .

  4. Sweet site, super design, very clean and utilize genial.

  5. Howdy! I know this is kinda off topic however I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog post or vice-versa? My site discusses a lot of the same topics as yours and I feel we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an e-mail. I look forward to hearing from you! Great blog by the way!

  6. I’d have to verify with you here. Which is not one thing I normally do! I enjoy reading a publish that may make individuals think. Also, thanks for permitting me to remark!

  7. Fitspresso گفت:

    I got what you mean ,saved to bookmarks, very nice web site.

  8. Aw, this was a very nice post. In thought I want to put in writing like this additionally – taking time and precise effort to make an excellent article… but what can I say… I procrastinate alot and on no account seem to get something done.

  9. You should take part in a contest for one of the best blogs on the web. I will recommend this site!

  10. You are a very intelligent person!

  11. Fitspresso گفت:

    I’m impressed, I must say. Really hardly ever do I encounter a weblog that’s each educative and entertaining, and let me inform you, you’ve got hit the nail on the head. Your concept is excellent; the issue is one thing that not sufficient people are speaking intelligently about. I’m very comfortable that I stumbled throughout this in my search for one thing relating to this.

  12. Erec Prime گفت:

    Hello my family member! I want to say that this article is awesome, nice written and come with almost all vital infos. I¦d like to peer more posts like this .

  13. I’ve recently started a blog, the information you offer on this web site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work.

  14. Fortune Tiger گفت:

    I genuinely enjoy studying on this website , it contains superb articles.

  15. I¦ll right away take hold of your rss as I can’t to find your email subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you have any? Please let me understand in order that I could subscribe. Thanks.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *